10 mei

APK voor lopers van HIT

Naar aanleiding van  de belangstelling  van HIT-lopers voor een sport medisch onderzoek heb ik de volgende afspraak kunnen maken met SENECA (Expertise centrum voor sport, arbeid en gezondheid) van de HAN in Nijmegen.

Speciaal voor HIT-lopers wordt het volgende pakket aangeboden:

  • Vragenlijst
  • Lengte, gewicht, vetpercentage, bloeddruk
  • Urinetest: bilirubine, bloed, eiwit, glucose, ketonen, leukocyten, nitriet, pH, S.G., uribilinogeen
  • Bloedonderzoek: Glucose, lipiden profiel en hemoglobine
  • Maximale inspanningstest met bepaling maximale hartfrequentie, ECG-meting en ademgasanalyse op de fiets
  • Trainingszones en belastbaarheidsprofiel

Dit pakket is vergelijkbaar met het pakket van 2014. Het urine- en bloedonderzoek is iets uitgebreider.

Dit pakket is bedoeld voor recreatieve en wedstrijdlopers, die hun lichamelijke gesteldheid willen laten controleren en die bij inspanning gericht advies willen over trainingszones en drempelwaarden.

De kosten van dit pakket:  € 194,50 indien er minimaal zeven personen aan mee doen.

 Seneca is een erkend SMA, en de kosten worden door de ziektekostenverzekering (voor een deel) gedekt wanneer je dat in je aanvullend pakket hebt meegenomen.

 AANMELDING Sport Medisch Onderzoek

Er hebben zich bij mij  12 lopers gemeld die belangstelling hebben voor een sport medisch onderzoek. Er kunnen zich natuurlijk altijd meer lopers aanmelden voor het onderzoek. De aanmelding gaat als volgt:

  • Aanmelding door een email te sturen naar vincent.bastiaans@han.nl , met cc. aan mij. (t.m.vanbohemen@kpnmail.nl) Dan kan ik het aantal aanmeldingen bijhouden.
  • Je geeft aan dat je mee wil doen met het sport medisch onderzoek voor HIT-lopers, je naam en je telefoonnummer.
  • Het secretariaat van Seneca neemt contact met je op voor een afspraak.

Is er belangstelling voor meer informatie over dit sport medisch onderzoek, dan kunnen we nog een aparte informatiebijeenkomst organiseren.

15 apr

Paastraining 17 april 2017 en schema 10km

Voor wie tweede paasdag naar buiten wil uitwaaien hierbij een trainingssuggestie.

Dit is een korte training gericht op snelheid en accelaratie. Doe een goede warming up, dus rustig inlopen gedurende 8’-10’ (zone 1!!!), doe na 5’ rustig wat dynamische oefeningen onderweg zoals huppelen, tripling, lichte kniehef, armen zwaaien. Na wat losmaakoefeningen een blokje kracht:

  • Touwtje springen, steeds sneller
  • Hardlopen op de plaats: stil staan, één been voor, één been achter, met de armen de hardloopbeweging doen,  na 10 tellen met verspringen van been voor/achter
  • Hupjes, twee-benig
  • Pasfrequentie verhogen over 50m
  • Gestrekte benenloop overgaan in een korte versnelling (3x).

Zorg dat je goed warm bent!

 Accelereren/steigerungen

  • 1 serie van 5 steigerungen over 30m – 30m – 60m – 60m – 90m (elke laatste 1/3 van de afstand maximaal tempo). Pauze tussen steigerungen 1’ (na de 30m) en 2’ rustig wandelen/lichte dribbel
  • Seriepauze: 6 min. Rustige dribbel
  • 1 serie van 5 steigerungen over 30m – 60m- 60m – 90m – 100m (elke laatste 1/3 van de afstand maximaal tempo). Pauze tussen steigerungen 1’ (na 30m) en 2’.
  • Seriepauze 10’ , heel rustig uitlopen

 Absolute snelheidstraining

Maximaal 6 herhalingen, maximaal inspanning, waarvan  max 6” meer dan maximaal. Bv.:

  • 100m voor de wind lopen, laatste 20m meer dan maximaal
  • lichte heuvel AF lopen, laatste 6” nog meer versnellen
  • Pauze 4’-6’ tussen de herhalingen.

Kies zelf voor 100m en/of een heuvel.

Uitlopen 15’ rustig

Voor wie op hartslag wil trainen: steigerungen in oplopende zones naar bovenin zone 5, de snelheidstraining is dus ook zone 5, begin onderin de zone en eindig hoog in de zone (=maximaal).

Schema 10km

Hierbij ook weer schema voor een 10km wedstrijd. De data vul je zelf in. Ik heb bij de training een hartslagzone aangegeven. Om meer te differentiëren in de zone heb ik een onderscheid gemaakt van hartslag laag of hoog in de zone. Loop je op hartslag, laat de focus op de tempo’s dan los!

Ben benieuwd of het lukt!